14 juli 2010

Vem vill leverera tv, bredband och telefoni till mig? eller Är Comhem Sveriges sämsta företag?

Frågan är berättigad efter min senaste kontakt med företaget. Jag har varit kund hos Comhem sedan vi flyttade in i vår nuvarande bostad, ett s.k. Comhem-hus. Vi har både tv, bredband och ip-telefoni hos Comhem.

För några veckor sedan bestämde vi oss för att beställa ett mobilt bredband för att kunna använda under sommaren. Jag gick in på Comhems webbplats och gjorde beställningen. Eftersom det dröjde lite väl lång tid innan något hände gick jag in på ”Mina sidor” för att se om där fanns något besked, men då kunde jag plötsligt inte logga in. Systemet svarade att jag hade fel lösenord.

Jag beställde då ett nytt lösenord från Comhem. Systemet svarade glatt att lösenordet skickades – men inget lösenord kom. Jag skickade då följande meddelande till Comhem den 2 juli:


1. För mer än en vecka sedan beställde jag mobilt bredband. Varför har det inte kommit? Varför får jag inget besked?

2. När jag skulle gå in och kolla min beställning på "Mina sidor" igår hävdade systemet att jag hade fel lösenord. Jag blev då osäker och beställde därför ett nytt och systemet hävdade käckt: "Lösenordet är skickat". Men det har ännu inte synts till.

Varför?


Redan efter en timme kom följande något kryptiska svar

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Jag ser att din adress inte är uppdaterad för att ha våra tjänster. Varken adressen Sankt Larsgatan 9A eller 9B eller Sankt Larsgatan utan littera.
Detta är också förklaringen till varför du inte fått utskick av bredbandet då det inte skickas förrän adressen blir klar för leverans.


Alltså inget svar på fråga 2 och svaret på fråga 1 var obegripligt. ”Din adress är inte uppdaterad för våra tjänster”. Vad betyder det? Den adress som jag bott på sedan jag skaffade Comhem! Fullständigt absurt.

Så kom det till slut ett nytt lösenord. Inte heller detta fungerade och jag skickade följande fråga den 2 juli på eftermiddagen.

Nu har jag äntligen fått ett nytt lösenord mig tillskickat, men det funkar ändå inte. Tänker ni skicka det mobila bredbandsmodemet? Tänker ni fixa så att jag kan logga in? /Hans


Fyra dar senare, den 6 juli kom så ett svar. Jag befann mig då på utlandsturné och läste förbluffad följande:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi skickar då ut lösenordet på nytt via mail då ditt konto blivit låst.
Den adress som du har angett idag Sankt Larsgatan 9 a i Linköping är tyvärr inte registrerad som en Com Hem adress och då kan ej en beställning dit registreras.
Fungerar dina övriga tjänster som du har idag där från oss?


Jag blev, minst sagt, upprörd och skickade följande affekterade svar från min iPhone:

Men nu får ni väl ge er! Jag har haft mitt abonnemang i flera år på samma adress. Jag struntar väl högaktningsfullt i vad ni har "registrerat"! Ni har både levererat bredband och telefoni och tv till mig. Sätt nu igång och jobba och lös detta och kom inte med samma fåniga svar en gång till. Hans


Bara några minuter efter att jag skickat detta ringde en person från Comhem och lovade att lösa det hela. Hon sa att hon skulle skicka ett mail och lösa problemen. Sedan dess har det varit tyst. Samma dag kom det dock ett lösenord som fungerar och jag kan återigen logga in på mina sidor.

Det var alltså den 6 juli. Sedan dess har det varit tyst. Jag kom tillbaka hem till min lägenhet i måndags den 12 juli. Ironiskt nog kom det i brevlådan då en lapp från Comhem där det står: ”Vi har byggt ut vårt nät i ert område vilket innebär att alla boende…”

Igår skickade jag ett nytt meddelande till Comhem och meddelade att de har 24 timmar på sig för att försöka behålla mig som kund.

Fan tro’t.

Någon som kan rekommendera en leverantör som vet vad de sysslar med?

4 kommentarer:

sLars sa...

ComHem är tyvärr kända för detta beteeende. Nu är ju det inte någon tröst precis...men i alla fall.

Jag säger som bloggers ordverifiering Bulachon!

Com Hem AB sa...

Hej Hans,

Till att börja med vill vi tacka för att du gjorde din upplevelse publik, så att vi fick möjlighet att ta del av den. Samtidigt ber vi om ursäkt för att vi orsakat dig missnöje i samband med att du kontaktat oss för beställning och att vi inte kunnat lösa problematiken tidigare.

Det som har skett i detta fall är att våra system inte varit fullt uppdaterade med vilka tjänster som du kan beställa/nyttja på din adress. Vi har nu, efter att du uppmärksammade oss om problem med beställning, uppdaterat systemet och beställning av samtliga abonnemang, inklusive Mobilt Bredband, är nu åter möjligt.

Vid, exempelvis, beställning eller ändring av abonnemang är vår målsättning att det skall vara enkelt och det ska gå snabbt att komma igång.
Det som har skett i ditt fall går dock emot båda dessa punkter. Vi har nu satt in en utredning på exakt varför detta skett och hur vi kan göra för att det inte skall hända igen i framtiden.

Vi skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med dig då vi har ett erbjudande om du fortfarande är intresserad av att beställa Mobilt Bredband. Om du har möjlighet att ge oss en e-postadress eller ett telefonnummer så kontakt vi dig snarast möjligt.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Hans Lundgren sa...

Hej Johan!

Fint att du skriver här!
Eftersom jag är kund hos er har ni ju redan min e-post och telefonnummer så din begäran förefaller lite märklig, men här kommer det igen:
hans.lundgren@liu.se, 0708-284040.

/Hans

Anonym sa...

Komiskt (åtminstone för oss som står vid sidan och tittar på).//Per