30 mars 2006

Bergman och jag

Jag har blivit regisserad av Ingmar Bergman.
Då hans film Trollflöjten spelades in 1974 behövdes några körsjungande statister. Radiokören som gjort ljudinspelningen kunde inte ställa upp i sin helhet utan några körvana studenter från Musikhögskolan fick chansen att medverka. Vi fick plugga in noterna och ställa upp en vecka för tagningar i studion i dåvarande tv-huset på gamla A1.
Kontraktet jag skrev på visade sig vara mycket förmånligt. Ännu mer än trettio år efter premiären har det dimpt ner postanvisningar från radions gagekontor så fort filmen sålts till utlandet eller visats i repris.
Som statist får man finna sig i att inte synas i bild så mycket. Jag har ännu inte lyckats upptäcka mig själv över huvud taget. Men det kanske är det de betalar för.
Och regin var bra.

Inga kommentarer: