20 juli 2009

Corren vs. HD

Nu har jag åter tillbringat min semester med Nordvästra Skånes Tidningar (NST) eller som den också heter numera – HD, efter en sammanslagning med Helsingborgs Dagblad och Landskronaposten. Dessutom har jag läst DN dagligen.

Det är inte svårt att konstatera att min vardagliga tidning Corren – Östgöta Correspondenten – står sig slätt i alla jämförelser med HD. Till yttermera visso är det den gamle redaktionschefen på Corren, Lasse Johansson, som är chefredaktör för HD.

HD kommer ut sju dagar i veckan. Varje dag – även på sommaren – med flera bilagor, bland annat en daglig kulturbilaga (sic!).

HD är liksom Corren påfallande lokal, men i lagom grad och har, vad det gäller kulturbevakningen, full koll också på riksnyheterna. HD:s texter håller en jämnare kvalitet än Correns och ledar- och debattsidor är väl så intressanta. Insändarsidorna tar ganska stor plats i HD (kanske är det ett sommarfenomen), men å andra sidan är merparten av insändarna underskrivna med namn och de anonyma verkar vara undantag.

HD har en upplaga (2008) på drygt 76 000 exemplar och är således större än Corren med sina dryga 56 000. Å andra sidan har Corren nu slagit sig samman med Norrköpings Tidningar (NT) som har en upplaga på 45 000 ex. Det gör Corren/NT till en avsevärt större tidning än HD och man till och med nafsar Sydsvenskan i hälarna.

Men om Corren över huvud taget ska ha en chans att behålla sina prenumeranter vill det till att man skärper sig rejält. Nu vill vi se en liknande satsning som HD: sjudagarstidning och en daglig kultur/nöjes-bilaga!

Och det är bråttom!

1 kommentar:

linlasj sa...

Är det då inte dags att slå dem samman? Våra två lokaltidningar? Fördelarna är uppenbara, som jag ser det.

o vi får en tidning värd namnet, har konstaterat samma sak som du när jag bevistat Skåne senaste 2 åren.

Eh...upptäckte att det räcker väl som argument. Studerar man HD så ser man hur de gjort. Det finns en bilaga (ja, en bilaga om) Lund om jag inte minns tokigt. Det finns bilagor om alla orter runt om Helsinborg. Så klart. Och de ligger längre ifrån varandra, har jag fått för mig, än det fysiska avståndet mellan Norrköping och Linköping.

Ola Sigvardsson, res till Skåne, kika på hur de gjort. Språka med NTs chefredaktör, gör resan tillsammans. Kan tyvärr inte kontrollera vad NTs chefredaktör heter för sidan är för tillfället inte tillgänglig.

Och snälla Ola, gör resan! Nöj er inte med att sitta och häcka i tidningsrummet, varesig det fysiska ni antagligen har på respektive arbeten eller det internetbaserade som finns på nätöt dårå.

På nätet kan du kolla in www.dt.se och hur de löst saken. Kolla in...skriv www.falukuriren.se och se var ni hamnar. Äsch...det blev tokigt, trodde DD och FK hade samma webbplats. Så icke. Kriget i Dalarna fortsätter. Lät däm âllo - Låt dem hålla på.

Men nu finns chansen att göra något. Sammanbindande. Mellan Norrköping och Linköping.

Ta den!