14 december 2014

KLARNA vs. världen

Man behöver inte vara alltför konspiratoriskt lagd för att förstå vad de håller på med. De ska helt enkelt ta över världen. Ja alltså inte hela världen så, utan all fakturahantering i världen. Ni har säkert redan sett de oroande tecknen. Det står inte längre Fantomen eller Bonniers på prenumerationsfakturan. Det står KLARNA.

När du köper nåt på nätet från en obskyr elhandel i Vetlanda eller Årjäng så kommer det en faktura från KLARNA


Affärsidén är enkel. Fakturan kommer som ett mejl och du har inte som förr 30 dagar på dig utan betydligt kortare tid, 14 dagar, att betala. Om du blir försenad kommer det omedelbart en påminnelse med 60 spänn extra som ska betalas. Det är kanske inte så märkvärdigt, förseningsavgifter har det alltid funnits, men å andra sidan har det varit 30 dagars betalningsfrist så att man lugnt har kunnat lägga alla fakturor i en hög och betala dem samtidigt en gång per månad. Icke så nu!

Nu har KLARNA förfinat konceptet. 


Häromdagen beställde jag tvål… När jag kom till Slutför köp så stod det:
 

"Klicka på Slutför köp för att genomföra din beställning. Faktura 14 dagar (0 kr) är förvalt. Du kan självklart byta i nästa steg."

Klickar. Då kommer det: 


"Tack för ditt köp!"

Här gäller det att vara alert och läsa ordentligt! Längre ner står det: "Vill du ändra betalningssätt?" och ännu en gång ”Faktura 14 dagar (0 kr)” etc. Klickar där. 


Då kommer rubriken "Ditt köp är klart. Ändra betalningssätt (valfritt)"! Men överst är det förbockat:

"Faktura Betala inom 14 dagar (0 kr i avgift). Få hem din order först och betala sedan i lugn och ro.”

Just så – Betala sedan i lugn och ro!

Är jag riktigt uppmärksam så upptäcker jag nu också att jag har lämnat den ursprungliga webbplatsen och plötsligt befinner mig i KLARNAS domän. Här kan jag nu äntligen, efter att ett antal gånger blivit föreslagen att betala mot faktura, välja kortbetalning.

Det är det här som är det nya. När vi började handla på nätet så var den stora fördelen att slippa fakturor. Att kunna skippa några moment. Att sitta hemma just ”i lugn och ro” och genomföra hela köpet, betala med sitt kort och invänta varorna. Nu återgår man till ett, förvisso moderniserat, men ändå ålderdomligt system med fakturor!

Varför då, frågar man sig? Det finns bara ett svar. För att tjäna pengar på att vi inte betalar i tid! Jag vet inte hur KLARNA lyckats övertyga den ena webbhandeln efter den andra att köpa deras system, men de har utan tvekan lyckats. Genom att förändra ursprungsidén med internethandel, dvs. kortbetakning, använder man uttröttningsmetoder och lägger till ett antal klick för att vi ska tro att ”Faktura (0 kr i avgift)” är det normala och att vi sedan ska ägna ytterligare tid vid datorn för att ”betala i lugn och ro”!

Klarnas slogan är "Simplifying buying" Herregud! Tror de att vi är idioter?

3 kommentarer:

Anonym sa...

I Finland finns webshoppar där man, om ens beställning inte kan komma i en leverans kan få betala extra för att få leveransen i flera delar vartefter de anländer. Klarna tar dock extra-avgifter för detta. Min bror har berättat att ibland kommer inte ens andra leveransen, så klarna gör det dyrare att försäkra sig om att man bara betalar det man får.

Klarna sa...

Hej Hans!

Jag ska självklart förklara mer om hur Klarna fungerar. Vi hanterar flera butikers fakturor, delbetalningar samt kort- och direktbetalningar. När du då lägger ett köp genom oss står vårt namn med på faktura men det gör givetvis även butiken du handlat från och vilka varor du har köpt.

Din faktura skickas sedan via mejl, post eller tillsammans med dina varor beroende på vilken butik du har handlat från. Kredittiden anges när du genomför ditt köp, och är oftast 14 dagar. När du slutför ditt köp godkänner du alltså dessa villkor. Skulle sedan ingen betalning registreras tills förfallodatumet har passerat så skickas en påminnelsefaktura ut via post.

Skulle du behöva längre betaltid kan du alltid gå in på vår självservice Mitt Klarna där du kan se dina fakturor genom oss, eventuella returer samt flyttat framförfallodatumet. Du kan även självklart kontakta oss så ordnar vi det.

Vi erbjuder även kort- och direktbetalningar hos ett flertal butiker och du kan därför, precis som du nämner, även välja dessa betalsätt. Detta gör du enkelt genom några klick efter slutfört köp. Först ändrar du till ditt önskade betalsätt, sedan fyller du i din bankuppgifter, och slutligen bekräftar du dessa.

Vi strävar alltid efter att göra e-handeln lättare. Vad gäller fakturor så fungerar det på så sätt som att du alltid ska mottaga dina varor innan du betalar din faktura och att du kan handla med oss även om du inte har pengar på kontot just vid köptillfället. En annan fördel att handla med oss är att du slipper lämna ut känslig kortinformation på internet. Det är givetvis alltid valfritt vilket betalsätt du vill handla med. Jag har tagit vidare din feedback då vi ständigt vill jobba framåt och alltid förbättras.

Om du har några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss så hjälper vi dig.

Mvh, Helena.

Hans Lundgren sa...

Hej Helena!

Tack för dina synpunkter. Inget av det du skriver var några nyheter. Det jag vänder mig mot är:

"Detta gör du enkelt genom några klick efter slutfört köp. Först ändrar du till ditt önskade betalsätt, sedan fyller du i din bankuppgifter, och slutligen bekräftar du dessa.”

Du skriver ”först *ändrar* du ditt önskade betalsätt”. Det stämmer inte med verkligheten. Fakturabetalning är ifylld per default och jag *har inte önskat* det. Jag ändrar alltså *ert önskade betalsätt*. *Jag* önskar kortbetalning och det kommer, som du skriver, förs efter "några klick”.

Jag är fullt medveten om att fakturering är Klarnas affärsidé och jag tror dig inte då du skriver "Vi strävar alltid efter att göra e-handeln lättare.”. Vore det sant skulle betalningssätt vara valbart redan från start.

Jag kommer framgent att undvika alla webbutiker som samarbetar med Klarna.

Med vänlig hälsning,

Hans