11 april 2007

Hej Matematik!

Jag förmodar att flera läsare är tillräckligt gamla (eller unga) för att ha utsatts för 70-talets mattepedagogik – den där då man skulle rita en cirkel kring en mängd kameler. Då minns ni kanske också den här fina översikten över mattepedagogikens utveckling under andra hälften av 1900-talet.

1950-talet

En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset. Hur stor var vinsten?

1960-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 16 kronor. Var snäll och räkna ut vinsten.

1970-talet
En jordbrukare sålde mängden A potatis för penningmängden B. B är en mängd, som lyder regeln B är en krona. Rita 20 små streck (///////////////////) för att beskriva mängden B, en för varje krona. I den mängd C, som beskriver produktionskostnader borde finnas 16 små sträck (////////////////). Rita nu en bild av gruppen C som är en delmängd av mängden B och uppge mängden D som ger svar på frågan: Hur stor är den mängd som beskriver vinsten?

1980-talet
En jordbrukare säljer en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset, vilket gör 16 kronor. Vinsten är alltså 1/5 vilket gör 4 kronor. Stryk under ordet potatis, och diskutera det med dina kamrater.

11 kommentarer:

Kanalisera sa...

HaAHaHaAhaAhahaaahaa!!!

Det här var banne mig det bästa jag läst på länge! Så jäkla right on target.

Dagens matteböcker är skrämmande. Och ändå minskar andelen elever med godkänt i matematik drastiskt. Något är så helt uppåt väggarna tokfel. Man blir beklämd.

Kanalisera sa...

Det är jag igen. Jag tyckte det här var så bra att jag snodde det. Hoppas ok.

Mary sa...

Den här beskrivningen av matteundervisning var helt klockren. Själv gick jag i plugget på 50 och 60-tal. Mina barn på 70-talet, vi har fortfarane kvar ett exemplar av Hej Matematik här i bokhyllan ;-)

Jag länkade till den här i ett av mina blogginlägg. mvh

Anonym sa...

..och hur var det på -90-talet och hur är det på -oo-talet?
Lisan

Anonym sa...

idag 2008 tror jag man på en MVG nivå skulle formulera sig ungefär såhär.....
En bonde sålde en säck potatis för 20 kronor.
Vad tror du säcken vägde? Hur mycket tror du att det kostade bonden att odla och packetera potatisen? Hur mycket tjänade bonden på sin säck potatis?

Anonym sa...

En klassiker! Jag tror att detta usrspungligen skrevs av kåsören Kjell Swanberg på Marginalen-sidan i Svenska Dagbladet, någon gång i mitten av 1980-talet.

Anonym sa...

Urkul, det är som alltid, verkligheten är mer underhållande än det påhittade..
Jag tillhör nämligen en exklusiv grupp som redan i första hälften av 60-talet experimentutsattes för denna "mängdlära".
Trots ett antal år på både univ och tekn högskola har jag ännu inte förstått vitsen med den eller vad den skulle tillföra oss elever i ev framtida liv, eller studier...
/RS

Anonym sa...

Raljerande är ju skoj, och detta inlägg också. Är så gammal att har "drabbats" av mängdläran på 70-talet. Måste dock säga att om fler förstod att fokusera på skillnaden mellan äpplen och päron ger mer än kvasi-exakta svar skulle världen vara en bättre plats.

Anna sa...

När jag gick i små skolan på 80 talet, hette våra matematikböcker
" Hej matematik sol " så tror jag det fanns måne och stjärna med. Våra läseböcker var " Nu läser vi A, B & C ".

// Anna

Susanne Hall sa...

Det skulle vara jättekul om 2000-talets matematik kom med också;

En jordbrukare sålde en säck potatis. Uppskatta ett rimligt pris för säcken. Redogör för produktionskostnaderna genom att, på ett nyanserat sätt, analysera böndernas arbetssituation, markens produktivitet och utpriset i butik. Ta hänsyn till EU-bidrag.
Uppskatta även den slutgiltiga vinsten.

(1/2/2)

Maria Bengtsson sa...

Varför är Sverige så känsligt för trender?