16 januari 2007

Är man rent koko?

Plötsligt har jag upptäckt att många (Ja, kanske inte många, men flera.) människor tycker att det var SVT, eller ”meedja” som avsatte Stegö och Borelius. Jag råkade kalla den åsikten för trams i ett blogginlägg. Och fick på nöten för det förstås. Är jag naiv som tycker att medierna gjorde sitt jobb? Är jag obotligt bakom flötet som tycker att man inte passar som kulturminister om man inte är lojal med majoriteten av befolkningen som betalar sin licens? Jag tyckte plötsligt Reinfeldt var en riktigt juste (Ja schysst då, men det bär mig emot…) kille som hade kurage nog att säga att ”såna ministrar ska vi inte ha”. Är jag knäpp eller?

3 kommentarer:

linlasj sa...

Det var inte meeedja. Det var folket. Meedja kämpar nog för sin existens.

Moder Jords rytande hördes lång väg, meedja (älskar det ordet, märker du det...) ägnade sig som vanligt åt krisgrupper (nej jag ÄR inte cynisk, fråga mina vänner) brandkårsutryckningar och räddningsinsatser.

Moder Jord är pissed. Det är det som låter i träden. Man hör det om man lyssnar.

linlasj sa...

Javisst. Ja.

Knäpp? Nej.

Anonym sa...

Nej, vare sig koko eller knäpp. Kanske skulle du dock vara med när dina körsångare spelar Maffia på nästa körresa. Ett fascinerande spel som skapar förståelse för hur mycket som händer i politiken, men som man nödvändigtvis inte ser i rutan.

Jag tycker att den avgörande frågan är:
Hade alla ministrar med Stegö-Chilós och Borelius bakgrund fått samma bemötande?

Svaret är definitivt ett nej.

Det publicerades listor på hur många i så väl avgående regeringen som riksdagsgruppen som betalade TV-licens (Hittar inte länkarna i hastigheten nu - men återkommer). Många hål var det. Även då man rensat för att andra i familjen betalat.

Vidare kan konstateras att såväl Thomas Bodström, Mona Sahlin som flera andra - vill minnas att Per Uncel var en av dem - avslöjats med svart hemhjälp etc. Men utan krav på avgång och KU-anmälningar eller polisanmälningar från SVT.

Visst kan man följa din hållning och anse att alla ministrar måste, t.ex. betala TV-licens. Men då måste man också anse att SVT bör granska alla lika hårt och antingen polisanmäla alla eller ingen - eller hur? För det är inte SVTs sak att välja och vraka bland vilka ministrar man vill ha. I alla fall inte så länge man kallar sig för Fri Television.

Så här ser den politiska sidan av den här historien ut.

Borelius och Stegö kom inte från partiskolan, utan från "verkligheten" - ev. för att Bildt ställde deras medverkan som krav för sitt deltagande (de tillhör båda Bildt-falangen).

Dels retade detta gallfeber på partislavarna som delat flygblad och skrivit insändare de senaste 30 åren. Här ska inte kompetens komma före lojalitet... Där har du massmedias alla läckor - sura moderater.

Dels hade Stegö ett rykte om sig som fick SVT att se sitt liv passera revy och samma sak gällde många kultur institutiones som är väl medvetna om att de saknar allmänhetens intresse, men som ändå får leva på allmänhetens bekostnad.
Dessa var övertygade om att Stegö skulle verkställa en kulturell revolution som skulle utarma landet - men framförallt så trodde en massa människor att de skulle förlora jobbet. Det tråkiga var att man inte lugnade sig så länge att man fick höra vilka planer ministerna hade. Med såväl hennes egna åsikter, som så väl den politik som regeringen gått till val på i bakhuvudet så är risken att man hade väldigt fel och att man istället försåg Sverige med en färg och viljelös prick som mest vill? Ja vad vill hon?

Det som vi vanliga dödliga heller inte vet så mycket om är vilket stöd damerna fick från partiet i form av presshantering. Stegö lät sig ju intervjuas efteråt (av DN?) och där stod det ju rätt klart att hon verbalt bakbundits av partiet bl.a. inför mötet med journalistklubben.

Så jag skulle vilja lägga skulden på två ställen. 1: missunsamma partikamrater som var mer intresserade av egna poster och jobb, än att tillhandahålla bra ministrar (jag kan bara uttala mig om Stegö, men jag tror uppriktigt att det är en människa som du skulle uppskatta, även vad gäller kulturpolitik - så så fantastiskt hemsk kan hon inte vara) och 2: SVT samt en kultursektor som levde rövare. Men de första hade inte lyckats utan de senare och jag finner det uppriktigt skrämmande med en så stark mediamakt, som SVT har, som används politiskt.

Lyckades jag undvika flum nu?