29 januari 2008

Bra mat vs billig mat

Jag förstår mig inte på tidningarna – i alla fall inte min morgontidning, Corren. Med jämna mellanrum har de artiklar om matpriser. Gigantiska tabeller som beskriver hur de handlat corn flakes, ris, pasta, mjölk och ett 50-tal basvaror i några av länets affärer. Sen jämför man slutsumman och utnämner affären med de lägsta priserna till vinnare.

Är det bra det? Är det bra konsumentupplysning?

Det finns idag så fruktansvärt mycket dålig mat. Mat som till stor del består av kemiska tillsatser. Mat som är tillverkad under suspekta former. Mat som på sin väg till oss har färdats hundratals mil och bidragit till miljöförstöringen. Dessutom finns det ganska mycket mat som smakar illa eller inte smakar något alls.

Jag vill ha tabeller över den godaste maten, den sundaste maten och den mat som är bäst för vår miljö!

Kan jag få det – tack?

2 kommentarer:

PPernilla sa...

Bra sagt! Håller med dig fullständigt.
/PP

linlasj sa...

Håller med.

Vi brukar titta på korgarna och säga "vi handlar inte hälften av prylarna, och dessutom inte DET eller DET märket".