13 januari 2008

Selleri vs kålrot


I vår familj abonnerar vi sedan länge på Ekolådan, en låda med ekologiskt odlade grön- och rotsaker som landar vid dörren en gång i veckan. Det spännande är att man inte vet vad som kommer att finnas i den. Så här om dagen kom den – och innehöll bl. a. kålrot. Jag gick och inhandlade fläsklägg och kunde knappt bärga mig till lördan då rotmoset skulle kokas. Så kom lördagen och knölarna åkte fram. Omedelbart insåg jag att jag misstagit mig. Det var inte kålrot utan rotselleri. Helgmenyn var redan fastlagd så det var bara att ila till affären och handla kålrot. Rotmoskoket blev av och söndagmiddagen var räddad!

Men sellerin då. Jag var ju tvungen att hitta på något med den. Det blev en sellerimousse (Eller moussé som de älskar att skriva i butikerna – det ser väl franskare ut). Skar sellerin i bitar och kokade tillsammans med en potatis och på slutet ett äpple i bitar. Slog av vattnet och mosade allt med mixerstav. Kryddade med salt och peppar, tillsatte lite pressad citron och lite grädde. Smakade finfint tillsammans med en honungs- och citronmarinerad kyckling.

Inga kommentarer: