19 februari 2008

Dagens modeord: KRÄNKT!

Studenter vid lärarhögskolan i Stockholm utnyttjar ”lagen om likabehandling av studenter” för att anmäla de lärare som påtalar deras bristande studieresultat eller underkänner dem. Studenterna känner sig kränkta! Det är en osannolikt absurd situation som i flera artiklar refereras i DN. Läs dem!

Läkartidningen skriver om psykiatern Åsa Kadowaki som bildat nätverket Läkare med gränser. Hon menar i en artikel i Corren att vi blivit så kränkningsöverkänsliga att det resulterat i ett kritikförbud. Vi har blivit bortskämda av det goda samhället och klarar inte längre av motgångar.

2 kommentarer:

linlasj sa...

Jag har, med stor behållning, läst artiklarna. De är mycket bra. Och tänkvärda.

Jag skulle inte vilja att mina barn gick i skola där läraren inte vet skillnaden på virka och vik. Det ÄR bara så.

Homo-vinkleln på den senaste artikeln är ju helt absurd.

linlasj sa...

...och med absurd menar jag att själva processen är absurd, inte vinklingen som sådan.

Och med den kommentaren bevisade jag just att jag inte är ett ämne för en lärare i svenska. Eftersom jag uttryckte mig oklart, och inte ens skrev att det var just en lärare i svenska jag avsåg.

Och jag var otydlig med ordet absurd.

Men kränkt känner jag mig inte. Men upplyst.