Jag tror inte kulturarbetarna resonerar på ett vis som visar att de förstår vad som händer. Av alla de som skrivit på upproret är inte en person under 40.
Jag förstår inte på vad sätt åldern är relevant för en konstnärs rätt att försörja sig på sitt arbete. Dessutom har du fel; jag ser åtminstone en 33-åring.;)
Man kan ha olika åsikter kring fildelning, och om det skadar artister eller inte (det finns undersökningar från bl a KTH och Harvard som visar att fildelning gynnar artister, och att fildelare går mer på bio och köper mer musik än andra). Men den diskussionen hör inte hemma ihop med IPRED.
Vad IPRED handlar om är om vi ska ge en viss typ av industi (och privatpersoner som är upphovsmän) polisbefogenheter och rätt att kränka vanliga medborgares integritet och rättssäkerhet. Det finns ingenting i EU-direktivet som säger att man måste tvinga internetleverantörer att lämna ut IP-adresser för sina kunder till privata intresseorganisationer eller privatpersoner som gör förfrågningar.
Det blir fritt fram att få reda på vem som finns bakom ett IP-nummer på internet, bara man är upphovsman, som t ex jag är (t ex om man tagit en bild med sin digitalkamera, eller skrivit en liten dikt). Det här kommer helt att avskaffa integriteten, och rättssäkerheten, på nätet.
IPRED hör inte hemma i ett rättssamhälle, helt enkelt.
Jag har inte hävdat att förslaget är bra. Jag tycker artikeln och debatten är viktig, men så fort debatten flammar upp börjar man tala om piratkopiering och artister. Alla upphovsmän är inte rika artister eller skivproducenter. Snarast är det så att de flesta har en mycken liten inkomst av sitt arbete. Dessa skulle inte vinna ett dyft på att upphovsrätten luckrades upp. Själv skulle jag förlora några tusenlappar om året om mina noter var fritt tillgängliga på nätet eller om jag inte fick några Stimpengar. Det är principen det handlar om. Rätten att ta betalt för det man producerar.
Rätten att ta betalt är inte ifrågasatt. En programvaruproducent har exempelvis rätt att ta betalt för funktioner som andra ger bort gratis. Det gäller bara att man har en köpare som är beredd att betala vad man begär.
Rätten att automatiskt få betalt för att andra nyttjar ens arbete eller idéer är betydligt mindre djupt rotad. Den finns såvitt jag vet bara för vissa sorters kulturarbetare samt i vissa situationer rörande patenterade produkter.
Rättelse av mig själv: upphovsrätten gäller förstås inte bara kulturarbetare utan också exempelvis programmerare som jag själv. Så i någon mån kan man säga att vi också har rätt att få automatiskt betalt (även om vi inte har en organisation som kräver in betalningen åt oss). Det är dock en rättighet som jag själv, och många andra (de flesta?), gärna skulle ge upp ifall all programvara släpptes fri.
6 kommentarer:
Jag tror inte kulturarbetarna resonerar på ett vis som visar att de förstår vad som händer. Av alla de som skrivit på upproret är inte en person under 40.
http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=kulturarbetare_hoppas_pa_ipred_lagstiftning.html
Jag förstår inte på vad sätt åldern är relevant för en konstnärs rätt att försörja sig på sitt arbete. Dessutom har du fel; jag ser åtminstone en 33-åring.;)
Stöd rättssäkerheten och integriteten!
Man kan ha olika åsikter kring fildelning, och om det skadar artister eller inte (det finns undersökningar från bl a KTH och Harvard som visar att fildelning gynnar artister, och att fildelare går mer på bio och köper mer musik än andra). Men den diskussionen hör inte hemma ihop med IPRED.
Vad IPRED handlar om är om vi ska ge en viss typ av industi (och
privatpersoner som är upphovsmän) polisbefogenheter och rätt att kränka
vanliga medborgares integritet och rättssäkerhet. Det finns ingenting i EU-direktivet som säger att man måste tvinga internetleverantörer att lämna ut IP-adresser för sina kunder till privata intresseorganisationer eller privatpersoner som gör förfrågningar.
Det blir fritt fram att få reda på vem
som finns bakom ett IP-nummer på internet, bara man är upphovsman, som t ex jag är (t ex om man tagit en bild med sin digitalkamera, eller skrivit en liten dikt). Det här kommer helt att avskaffa integriteten, och
rättssäkerheten, på nätet.
IPRED hör inte hemma i ett rättssamhälle, helt enkelt.
Jag har inte hävdat att förslaget är bra. Jag tycker artikeln och debatten är viktig, men så fort debatten flammar upp börjar man tala om piratkopiering och artister.
Alla upphovsmän är inte rika artister eller skivproducenter. Snarast är det så att de flesta har en mycken liten inkomst av sitt arbete. Dessa skulle inte vinna ett dyft på att upphovsrätten luckrades upp.
Själv skulle jag förlora några tusenlappar om året om mina noter var fritt tillgängliga på nätet eller om jag inte fick några Stimpengar.
Det är principen det handlar om. Rätten att ta betalt för det man producerar.
Rätten att ta betalt är inte ifrågasatt. En programvaruproducent har exempelvis rätt att ta betalt för funktioner som andra ger bort gratis. Det gäller bara att man har en köpare som är beredd att betala vad man begär.
Rätten att automatiskt få betalt för att andra nyttjar ens arbete eller idéer är betydligt mindre djupt rotad. Den finns såvitt jag vet bara för vissa sorters kulturarbetare samt i vissa situationer rörande patenterade produkter.
Rättelse av mig själv: upphovsrätten gäller förstås inte bara kulturarbetare utan också exempelvis programmerare som jag själv. Så i någon mån kan man säga att vi också har rätt att få automatiskt betalt (även om vi inte har en organisation som kräver in betalningen åt oss). Det är dock en rättighet som jag själv, och många andra (de flesta?), gärna skulle ge upp ifall all programvara släpptes fri.
Skicka en kommentar