1 december 2008

Julkonserter!

Nu brakar det loss. Julkonserter.

För 25:e året i rad gör jag julkonserter med Linköpings Studentsångare, gemenligen kallade Lihkören. Det började 1984 med en julkonsert i Katedralskolans aula. Ett stort pådrag som turnerade till både Motala och Stockholm. På våren samma år hade vi spelat in vår första skiva. En LP med julmusik. Skivan var i röd plast – mycket originellt vid den här tiden. Skivan recenserades välvilligt i en mängd tidningar.

Sedan dess har jag räknat ut att jag gjort över 75 julkonserter med Lihkören. Till detta ska man räkna ett antal julkonserter med min andra kör, Östgöta Kammarkör och ett stort antal jul- och Luciakonserter med den akademiska damkören Linnea som jag ledde under sju år.

Jag kan väl villigt erkänna att jag inte längtar efter att få repetera ”Det strålar en stjärna” varje år, men då det börjar närma sig generalrepetition är det alltid kul!

I år samarbetar vi med den gamle vännen barytonsolisten Olle Persson (ett samarbete som började för 20 år sedan) och Ryttargårdskyrkans Brassband som är en förnämlig blåsorkester i den fina frikyrkliga traditionen. En blandning av professionella musiker och amatörer i ett åldersspann från skolungdomar till pensionärer. Väl skolade av duktiga och engagerade ledare.

Vi gör numera fyra konserter i S:t Lars kyrka. Onsdag, torsdag och lördag i den här veckan. Onsdagskonserten är utsåld. Biljettinformation här.

1 kommentar:

linlasj sa...

Den var himla bra. Det var den. Och nu törs jag äta lunch med dig igen...:-)