31 maj 2006

Integration

Landstingsmannen, folkpartisten och förre polisen Sture Thörnesjö försöker formulera sig kring integrationsfrågan i Östgöta Correspondenten. Om jag uttrycker mig välvilligt kan jag väl påstå att jag kanske förstår vad han menar. Tyvärr är det så illa, luddigt och reaktionärt formulerat att det måste bemötas.
Förmyndaraktigt förklarar Thörnesjö: ”Invandrare i Sverige måste så snabbt som möjligt lära sig leva efter svenska lagar och regler och demokratiska samlevnadsnormer.” Vidare säger han: ”vi måste införa ett system för att få en förbättrad anpassning till ett normalt liv här” och man [invandrare] ”måste ha svarat ja på frågan om man är villig att följa svensk lag och svenska ordningsregler”.
  1. Vad är svenska ordningsregler?
  2. Vad är samlevnadsnormer?
  3. Vad är ett normalt liv?
  4. Gäller inte svenska lagar för alla medborgare oavsett om man besvarat frågan om man är villig att följa dem?
Snart är det midsommar. Då jag i yra skuttar runt till ”Små grodorna” ska jag med glädje och tacksamhet tänka på Sture Thörnesjös tillåtande ord: ”alla får utöva sin religion och sin kultur med till exempel dans och fest”.
Bevare mig – vilken rappakalja.

2 kommentarer:

linlasj sa...

Kommmer att tänka på orden att "ibland är det bäst att vara tyst och låta folk tro att man är korkad i stället för att öppna munnen och undanröja alla tvivel därom". Sture Thörnesjö har gett det deviset ett ansikte.

Maria sa...

Man blir så trött, så trött... Väl talat. Av Dig, alltså.