4 juni 2007

Sommaren kommer

Jag har en sån där traditionell (ut)bildning. Så jag vet vem Atterbom är och Snoilsky och så. Det är väl inga kunskaper på djupet precis, men ändå. Men när det gäller Atterbom har jag haft skäl att fördjupa mig lite av olika orsaker.

Jag vet inte om det är skadeglädje precis – det är nog fel ord, men det känns ändå bra när man upptäcker att de där stora, kända, också hade brister.

Vi hade konsert i lördags med kammarkören och sjöng bl.a. ett stycke av Peterson-Berger, han med Frösön. Han har tonsatt en dikt av Atterbom som heter ”Sommaren kommer”. Där står det bl.a.:
All kreatur i mark och i bur
fröjdas nu, vart efter sin natur.
Och den slutar:
Tröttnar än då de fötter så små
sitta de neder vid floderna blå.
Konditor Ofvandahl kan glädjas åt en jämlike.

Musiken? Den är förtjusande och döljer väl textens brister.

Inga kommentarer: