4 februari 2009

Beslutsångest i mellanmjölkens land. Hjälp!














Vi försöker vara goda medborgare. I stort som smått. Så länge det har funnits ekologiska produkter har vi försökt handla det. Ekologisk mjölk. Ekologiska grönsaker från Ekolådan. Men miljöpåverkan är ju inte bara konstgödning och besprutning utan i hög grad transporter. Vi försöker alltså att också handla närproducerat.
Alltså: Hur vi kunna välja mellan den nya närproducerade icke ekologiska östgötamjölken och den långtbortifrån (?) transporterade ekologiska Arlamjölken? Vilket alternativ ger den största vinsten för naturen?

7 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Precis vårt dilemma.

Sen verkar det som om den närproducerade mjölken mejereras i Eksjö, vilket inte är så nära ändå när man ska fram och tillbaka.

Tappas då den ekologiska mjölken hos Arla närmre (vilket jag inte alls vet något om) så blir den isåfall mer närproducerad än den närproducerade. Samt ekologisk.

Svåra välfärdsproblem. Men även små signaler måste skickas.

Svarta hål och körsbärsblom sa...

Alla som utmanar Arlas monopol har min röst. Om man stödjer en nykomling, så kan den bli större och så småningom även leverera ekologisk mat. Visserligen vill jag ha fetare mjölk än mellanmjölk, men jag ska nog ändå köpa östgötamjölk för sakens skull.

linlasj sa...

Jag är lite inne på Karins linje. Och jag inbillar mig att summan av ekologin är bättre. Och man gynnar lokala mjölkbönder.

Det finns väl förresten röd östgötamjölk? Eller?

Anonym sa...

Tanken är vad jag förstått att bygga lokalt mejeri när de fått upp farten, så att det transporteras till Eksjö är förhoppningsvis bara temporärt.

Jonas sa...

Kan inte detta vara en belöning för den som vanligtvis brukar handla miljövänligt? "Nu har du chansen att vara en riktig miljöbov och handla den eko-mjölk som du faktiskt tycker är godast."

Det är just denna typ av problem som jag också skulle vilja ha svar på. Kan inte någon starta en sån hemsida?

Anonym sa...

Jag är KRAV-vänlig på alla sätt och vis, men enligt min kusin agronomen är skillnaden inte särskilt stor mellan KRAV och icke-KRAV på just mjölksidan -- svenska mjölkbönder är rätt ekologiska av sig. Därför passar jag på att utöva min konsumentmakt i en annan mjölkfråga:

Jag köper Östgötamjölken för att den inte kommer i Arlas idiotpaket utan i det förnämliga patenterade återförslutbara paket jag är uppväxt med. Sånt ska också premieras! Och har jag tur har Arlamjölken forslats nånstans längre bortifrån än Eksjö.

Anonym sa...

För oss som köper laktosfri mjölk är valet (tyvärr?) enkelt: "Arla® Ko LaktosFri Mellanmjölk dryck" (sic!). =/