26 april 2009

Låt oss bekämpa pirater II

Min bloggvän Sophia B skriver i en kommentar till Låt oss bekämpa pirater här nedan:
”Men jag är helt övertygad om att om vare sig PP eller de bolagsjättar som styr diskussion likväl som lagstiftare skall få bestämma, så krävs en fördjupad debatt. En om kultur och driften att skapa, inte om pengar i första hand. Och där skulle du och sannolikt en del av dina kommentatorer kunna spela en stor roll. Om ni ville.”
Det är uppfordrande och klokt. ”Om ni ville!”

Sanningen är att jag inte vill. Jag är komplett ointresserad av debatten och i det närmaste likgiltig inför politik. Det innebär inte att jag inte har åsikter – de framför jag ju här titt som tätt. Därför beundrar jag Sophia som med ett brinnande patos vänder ut och in på varje väsentlig fråga och tar en politisk ståndpunkt. Men jag är inte sån. Jag torgför mina åsikter, gärna i en raljant ton, därför att det roar mig. Punkt.

Kalla mig gärna oansvarig eller lat – det är säkert sant. Men om någon lyssnar talar jag gärna.

I dagens SvD går debatten vidare och jag måste säga att jag blev lätt överrumplad. En Eva Hemmungs Wirtén, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, säger kloka och omtumlande saker:
–En kultur där vi hela tiden måste fråga om lov innan vi gör något skapar en rädsla för allt kulturellt användande, säger hon.

Det intressanta är egentligen inte lagen i sig, menar hon, utan att dagens debatt leder till en uppfattning om att vi gör fel varje gång vi på något sätt använder oss av kulturellt material. Det kan leda till självcensur hos konstutövare.
Jag är beredd att ompröva min ståndpunkt att allt mitt är mitt, för vad är jag annat än en epigon eller ”är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal” för att citera den senaste bibelöversättningen.

3 kommentarer:

E-mannen sa...

Viktigt att komma ihåg när man diskuterar Piratpartiets politik är att komma ihåg denna sak som ofta förbises:
Piratpartiet vill REFORMERA upphovsrätten. Inte avskaffa den!

Just sådana saker som att det nu är ett minfält att försöka remixa eller skapa nya låtar av gamla samplingar är just sådant som PP vill kunna undvika. En förkortad upphovsrättstid är vad PP föreslår. EU-parlamentet röstade i veckan igenom ett förslag att förlänga upphovsrätten från 50 till 70 år.
Sådana åtgärder kommer ta död på all kultur som inte är mega-populär likt beatles och sådant. Mindre kulturyttringar kommer att försvinna då ingen varken har kvar kopior eller får göra nya. . . Skandal. .

Sophia sa...

Allt är inte politik. Vill man ändra lagarna så bör man bedriva politik.

Filedelare är dock oftast inte politiker, utan vanligt folk och jag tror att det är den gruppen som skulle behöva se andra perspektiv.

Att förstå att man inte behöver vara emot YouTube för att inte vilja se sin skapelse där, att man faktiskt som skapare kan ha en önskan om att inte se sitt verk i det ena eller andra sammanhanget och att det skall respekteras oavsett vad man som konsument tycker om det ur ett bekvämlighets perspektiv.

Allt har kommit att handla om giriga bolag som varken vill följa med utvecklingen vad gäller butiksinredning eller öppettider eller sänka priserna när produktionskostnaderna går ned.

Vad jag menade var att skaparna borde synas i debatten som de skapare, med värderingar, integritet, engagemang och kulturkärlek de har. Inte att ni skall bli politiker. Ve o fasa!

Ta till exempel din kör (för den är din, inte Cs va? ;) ) Det finns inte en kotte som vare sig fildelar eller kopierar deras skivor, för att det finns en koppling och en relation till skaparen. Trots dess många huvuden. Det är där man stoppar fildelandet. Tror jag.

(Jag har förövrigt fildelat en Lihkören skiva via FTP-server (det vill säga till en specifik användare). Men jag köpte ett ex och postade efter. Så hata mig inte allt för hårt. Men det var bråttom :) )

Sophia sa...

Ja jag ser att jag särskrev... bankar mig själv på ryggen med tangentbordet som straff...