13 januari 2008

Den dagliga nyhetsdosen

Jag har haft en morgontidning i hela mitt vuxna liv. Det har varit en självklar och naturlig start på dagen att ta till sig nyheter, åsikter och tankar. Sedan 30 år är det Corren (Östgöta Correspondenten) som är min dagliga tidning.

Frågan är hur länge morgontidningar kommer att finnas? Mina barn och de flesta andra jag känner som är under 30 år har inte, och har aldrig haft, någon morgontidning. Konkurrensen från reklamfinansierade gratistidningar och nätet är stenhård. Man kunde kanske vänta sig att morgontidningarna skulle möta konkurrensen genom att höja kvaliteten, vässa innehållet och språket? Men icke, i stället hemfaller man åt en allt snabbbare, ytligare och slarvigare journalistik. Innehållet blir allt ointressantare. Man gräver sin egen grav.

Inga kommentarer: