24 september 2008

De är inte många, men bäst!

Jag är en sån där nörd som inte har någon bil. Bor man mitt i stan behövs det faktiskt inte (men jag snyltar en del på mina vänner...). Men jag åker rätt mycket buss och en högst ovetenskaplig undersökning har därvid givit vid handen det anslående resultatet att de bästa busschaufförerna är kvinnor. Den som idag körde mig hem i tvåan från universitetet var suverän. Jag kunde lugnt läsa och behövde inte hålla i mig för att inte falla av stolen. Så är det nämligen sällan. Rätt ofta påminner turen om någon, s.m.k., åkattraktion på Gröna Lund. Föga attraktivt.

5 kommentarer:

Clacke sa...

Jag har inte noterat könet på de bra chaffisarna, kanske för att det matchar ens fördomar. Men få är de. För att komplettera bilden kan jag flika in den självklara kommentaren att det finns kvinnliga rallyförare på bussarna också.

Hans Lundgren sa...

Du har säkert rätt i att jag är fördomsfull. Jag noterade att det var en osedvanligt behaglig resa och att chauffören var en kvinna. Det gladde mig eftersom det verkar vara ett mansdominerat yrke. Då är det bra om tjejerna är bra.

Anonym sa...

I Göteborg är alla busschaufförer bra :)

Anonym sa...

Har noterat samma sak som du/lasse

Clacke sa...

Njae, jag pekade inte ut dig som fördomsfull, det är vi alla. Jag ville mest vädra mina egna fördomar, mest som ursäkt för att gnälla på att det finns så få bra chaufförer.

Jag kan "glädja" er där uppe med att situationen inte på något vis är bättre här i Kalmar. Man får väl flytta till Göteborg då. :-)