28 september 2008

Vem uppdaterar mataffären?

Om jag ska handla något på Ikea kan jag direkt se om det finns i lager. Finns det inte det kan jag få veta när det kommer in. På Systemet kan jag på webben läsa vilka viner som finns inne och till och med vilken hylla de står på och hur många flaskor som finns. Det som inte finns skaffar man i regel fram på ett par dagar.

Men i mataffären är det annorlunda. Där kan äggen vara slut – eller saffranet. Om mitt favoritbacon finns är det bara en slump. Plötsligt finns det ingen senap eller så är sardellerna slut.

Varje gång jag handlar mat blir jag irriterad över att det som borde finnas (har funnits) inte längre finns och att jag inte får veta när, eller om, det kommer in igen.

Ändå har man ett avancerat kassasystem som registrerar allt jag och alla andra handlar.

Varför utnyttjar man inte det och ser till att lagren också fylls på i tid?

Hur svårt kan det vara?

Om citybutikerna ska klara konkurrensen får de se till att skärpa sig.

3 kommentarer:

Anders Frick sa...

Jag tror att problemet delvis består av att många mindre handlare fortfarande köper in stora batcher, eftersom de tror att de på så vis kan få ner priset. Och visst kanske de kan få ner det enskilda sardellburkspriset med tio öre per burk om de köper in 1000 burkar istället för 20, men samtidigt så går de ju miste om en potentiell försäljning när du kommer och burkarna just råkar ha tagit slut. Så jag håller helt med - så här kan det inte fortsätta. Den butiksägare som inte satsar på just-in-time-leverans kommer vara uträknad inom några år.

Ett intressant exempel på företag som faktiskt har anammat tillvägagångssättet och lyckats bra, är 7-11 ("Seven-eleven") här i Taiwan. De flesta butiker får besök av en liten minilastbil två eller till och med tre gånger per dag. Från lastbilen lastas det av exempelvis ett flak apelsinjuice, ett kollegieblock, och tre regnkappor (eller vad det nu är som kan tänkas ha gått åt sedan den förra leveransen). Det här systemet fungerar imponerande bra, och är ett klockrent exempel på hur en butik kan ha en minimal liggtid för varor men ändå i stort sett alltid ha saker tillgängliga för kunderna i butiken.

Jonas sa...

Vad skönt det är att läsa om såna "i-landsproblem" som du skriver om. Tänk på oss på andra sidan världen när du blir alltför irriterad. Här, i Buenos Aires är inte frågan om affären har en viss sorts vara eller inte utan snarare om affärshandlarn orkar gå till jobbet eller inte och öppna affären för dagen. Min lokala fruktaffär har dessutom stängts pga "sanitära och hygieniska" problem!

Jag har visserligen också sätt leveransgubbarns komma och gå runt i affären och kolla vad som behöver fyllas på och sen bocka av det på en lista, men datorstyrt eller internetbaserat här tror jag dröjer 20 eller 30 år till.

Att jag, som är beroende av att få i mig en rutinmässigt stadig frukost, inte får äta samma flingor varje morgon gör mig vansinnig!

/J

Hans Lundgren sa...

Jo, det är förvisso ett I-landsproblem, men det är inte jag som sätter standarden. Det gör handeln själv. Och när den ene då släpar efter blir det väldigt tydligt för oss bortskämda kunder.