28 augusti 2007

Om bullbak, negerianskor och språk

I dagens Corren är miljökontorets chef upprörd över att folk blivit upprörda över att de inspekterat hygienen i samband med bullbak på dagisen i Linköping.
Vi bad en gång miljökontoret att kolla om inte en fläkt på ett hustak i närheten av vår balkong väsnades lite väl mycket. Utlåtandet som kom från kontoret inleddes: ”Från boende på X-gatan har inkommit klagomål i form av fläktbuller…” Nu tyckte vi att det kanske inte var vi som bullrade värst – utan fläkten.
En som inte heller har riktig koll på språket är fotbollsspelaren Josefine Öqvist. Läs hennes blogg här. Ibland får man en känsla av att postens kampanj för länge sedan, ”Skriv som du talar”, togs lite väl bokstavligt.
Jag kan tänka mig allehanda förkortningar och förenklingar om jag skickar ett mess till en person jag känner väl, men det kan inte kännas kul att som begåvad, älskad och firad fotbollsspelare schavottera offentligt med ett så undermåligt språk:
” Har hört av Maria i mitt lag att de e lagfest på lör kan bli riktigt kul eftersom ja har typ vart skadad hela sommaren så de behövs göra något roligt.Och ja kan säga när vi har fester i laget e de alltid super roligt:)”
Och så ”negerianskorna”…

Inga kommentarer: