11 mars 2006

Flyttbestyr


Det är ett helvete medan det pågår men ett himmelrike då det är klart! Hela kroppen värker efter att jag burit pryttlar uppför den vindlande trappan till vinden. Huset är ett fantastiskt hus byggt 1905 med separat entré för bud och tjänstefolk. Denna är smal och ansträngande. Huvudentrén är bred och inbjudande.
Våningen är totalrenoverad och vi är förstås oerhört priviligierade som får, och kan, bo där. När kånkandet är klart kommer vi att njuta av de vackra rummen, den enorma takhöjden, de profilerade panelerna, stuckaturen, den blänkande ekparketten.
Det borde vara en mänsklig rättighet att vara omgiven av vackra former och färger. Jag är övertygad om att vi mår bättre om vi har en vacker, estetiskt tilltalande, omgivning. Då menar jag inte dyrbara designade prylar – utan enkla detaljer gjorda med omtanke och konstnärsöga. Ett handtag, parkettmönster, listprofil, ljusinsläpp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

+ trädgård och jag flyttar dit! :-)
Fantastiskt fint hus. Jag gratulerar er. Kan man sjunga där mitt i natten undrar jag och tar mig ton.

Hans Lundgren sa...

Förutsatt att man är vaken går det säkert bra att sjunga. Akustiken är magnifik!